Pomoc | Parasailing Center - Polskie Centrum Parasailingu

Pomoc

Tu znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania

FAQ

Być może widziałeś kiedyś w telewizji, bądź bezpośrednio nad wodą lub lądem, parasaila z jednym, dwoma, a nawet trzema pasażerami, holowanego przez ATV, motorówkę czy samochód. Jeżeli przykuł on Twoją uwagę, to mogły Ci się nasunąć jakieś pytania dotyczące parasailingu. W tej sekcji odpowiadamy na pytania, które pojawiają się najczęściej.

1. Jakiego sprzętu potrzebuję aby zacząc się bawić w parasailing?
Wystarczy zakupić jedno lub dwuosobowy parasail z liną holowniczą i posiadać jeden z holowników, na przykład: samochód, quad (ATV), łódź motorową, RIB, skuter wodny lub zimą skuter śnieżny.
2. Czy jest to bezpieczna zabawa?
Owszem, pod warunkiem, że sprzęt jest odpowiedni, a holujący (czyli sternik łodzi) posiada wystarczającą wiedzę i umiejętności potwierdzone posiadaniem licencji na holowanie statków powietrznych.
3. Czy taki parasail, popularnie nazywany spadochronem holowanym, może holować tylko motorówka?
Nie tylko, może to ciągnąć skuter wodny, ponton z silnikiem, bądź inne "pływadło", które będzie miało odpowiednią siłę oraz nad lądem pojazdy takie jak: samochód, czterokołowiec (quad) itp.
4. Nigdy nie widziałem, żeby jakikolwiek parasail był holowany przez quada, natomiast wy prezentujecie zdjęcia i filmy z holowania parasaila za quadem. Jak to możliwe? Czy to nie jakieś oszustwo?
Produkowane przez nas parasaile są na tyle przemyślanymi i udanymi konstrukcjami, że nie wymagają silnego holownika, więc holowanie ich za pomocą quada jest jak najbardziej możliwe.
5. Jaka moc skutera wodnego jest potrzebna żeby holować parasaila?
Do wyholowania jednej osoby na parasailu naszej konstrukcji wystarczy siedzący skuter dwuosobowy o mocy silnika ok. 100 KM, co budzi niedowierzanie i zdziwienie wśród niektórych starszych wiekiem motorowodniaków.
6. Jak dużą siłę trzeba wywrzeć aby móc ciągnąć taki "latawiec"?
Siła uzależniona jest od konstrukcji parasaila oraz wagi pasażera. W najprostszych konstrukcjach zagranicznych dla 100 kg pasażera potrzebna jest siła ok. 250-300 kG i ciężki, mocny holownik. W naszych konstrukcjach dla pasażera o wadze 100 kg wystarczy siła 100 kG i lekki holownik. Generalnie im lżejszy jest pasażer, tym mniejsza siła potrzebna do holowania.
7. Jakiej długości musi być lina holownicza?
To zależy od wielkości akwenu lub terenu, na którym będziemy się holować oraz na jakiej wysokości chcemy latać. Przeciętnie stosuje się liny 50-100m.
8. Na jaką wysokość można wzbić się na parasailu?
Na linie 100 m można osiągnąć wysokość 60-70 m.
9. Z jaką przeciętną prędkością holuje się parasaile?
Prędkość holowania zależna jest od ciężaru pasażera, wielkości parasaila oraz siły wiatru. Przeciętnie wynosi ona od 15 do 30 km/h w warunkach bezwietrznych.
10. Skąd można startować?
Starty można wykonywać z lądu, platformy startowej zamocowanej na motorówce lub platformy pływającej zakotwiczonej na akwenie.
11. Czy jest możliwe huśtanie się na plaży na parasailu?
Owszem, jest to możliwe, ale trzeba spełnić kilka warunków:
• teren musi być bezpieczny, czyli w zasięgu parasaila nie może być żadnych przeszkód
• zamocowanie liny musi być pewne
• zapewnione przyciąganie parasaila do ziemi
12. Czy holując się parasailem za motorówką zawsze musimy lądować w wodzie?
Nie zawsze, jeśli są sprzyjające warunki, czyli kierunek wiatru, odpowiednio duże miejsce do lądowania, to możemy umiejętnie manewrując motorówką posadzić pasażera parasaila na brzegu.
Można też wyposażyć motorówkę w wyciągarko-ściągarkę i wówczas starty i lądowania wykonywać bezpośrednio na łodzi.
13. Czy pasażer może sterować takim parasailem?
Tak, w niewielkim zakresie poprzez obciążanie odpowiednich taśm nośnych lub, jeśli parasail wyposażony jest w układ sterowniczy, poprzez ciągnięcie za lewy lub prawy uchwyt sterowniczy.
14. Czy można latać na mokrym i zapiaszczonym parasailu, czy też po każdym locie należy go wysuszyć?
Można latać na mokrym i zapiaszczonym parasailu, gdyż podczas lotu czasza szybko wysycha, a piasek odkleja się i odpada.
15. Czy parasailing można uprawiać także zimą?
Tak, jak najbardziej. Do holowania zimą można użyć zarówno samochodu, quada jak i skutera śnieżnego.
16. Czy można holować np. dwie osoby o dość znacznej różnicy ciężarów, tak aby siedziały obok siebie?
Tak, można, do holowania używa się wtedy dwóch uprzęży podczepionych do regulowanego elementu równoważącego zamocowanego do taśm nośnych parasaila. Element ten powoduje, że parasail jest jednakowo obciążony zarówno z lewej jak i prawej strony.
17. Czy na parasailu można holować dziecko?
Tak, można holować, pod warunkiem że waga dziecka mieści się w przedziale wagowym przewidzianym dla danego modelu parasaila. Najczęściej jednak dziecko jest holowane wraz z osobą dorosłą. W tym przypadku dziecko siedzi w oddzielnej, mniejszej uprzęży, najczęściej przed osobą dorosłą.
18. Czy stosowane są jakieś zabezpieczenia np. przy nieudanym starcie z brzegu, gdy ktoś się potknie i przewróci?
Tak, holownik musi być wyposażony w szybki wyczep, by w razie potrzeby bezzwłocznie uwolnić parasaila i linę od holownika. Można też dodatkowo zamontować wyczep przy spadochronie, wówczas pasażer pociągając za linkę bezpiecznika spowoduje odczepienie liny i spadochronu i będzie opadał swobodnie.
19. Czy pasażer musi posiadać jakieś umiejętności lub uprawnienia?
Nie, pasażer spadochronu nie musi mieć żadnych specjalnych umiejętności ani uprawnień, wystarczą tylko jego chęci do wykonania lotu i podziwiania widoków z lotu ptaka.
20. Czy osoba nieumiejąca pływać może korzystać z lotów parasailem nad wodą?
Może, pod warunkiem że będzie wyposażona przez organizatora lotów w kamizelkę ratunkową, co zresztą jest niezbędnym wymogiem przy tego rodzaju działalności.
21. Czy po odbyciu krótkiego przeszkolenia-instruktażu mogę już holować parasaila?
Tak, można holować parasaila po odbyciu krótkiego przeszkolenia-instruktażu. Dotyczy to jednak tylko holowania nad lądem. Dobrze jest jednak, w celu nabrania praktyki w holowaniu w różnych warunkach pogodowych, rozpocząć holowania podczepiając do taśm nośnych parasaila torbę wypełnioną piaskiem, zamiast pasażera.
Do holowania parasaila nad wodą wymagane jest posiadanie licencji do holowania statków powietrznych, którą można zdobyć poprzez udział w szkoleniu organizowanym przez nasz klub szkoleniowy.
22. Czy istnieje możliwość zamówienia parasaila z logo mojej firmy?
Jest to możliwe, lecz zawsze wymaga indywidualnych ustaleń. W przypadku zainteresowania prosimy o kontakt z nami.
23. Czy parasaile z Polskiego Centrum Parasailingu - Parasailing Center posiadają certyfikat?
Nasze parasaile posiadają certyfikat producenta.

Poznaj pojęcia związane z parasailingiem

Słownik pojęć

Bezpiecznik - Patrz: wyczep

Czasza - wykonana z tkaniny, odpowiednio ukształtowana kopuła ze szczelinami, do której zamocowane są linki nośne

Drobne materiały naprawcze - kawałki tkaniny, z której wykonana jest czasza, służące do drobnych napraw

Element równoważący - urządzenie podczepiane do taśm nośnych parasaila, służące do podczepienia 2 osób o różnej wadze, w taki sposób, aby obciążenie taśm nośnych było równomierne

Holownik - motorówka, skuter wodny, pojazd (quad, samochód) itp. - urządzenie ciągnące za sobą parasail (spadochron holowany)

Karabinki szybkowyczepne - niezawodne metalowe klamry o prostej konstrukcji pozwalające na szybkie połączenie lub rozłączenie taśm

Licencja na holowanie statków powietrznych - dokument obowiązujący tylko w Polsce, uprawniający do holowania nad wodą każdego rodzaju statku powietrznego przy użyciu łodzi motorowej. Licencja na holowanie statków powietrznych wydawana jest przez Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego jako załącznik do patentu motorowodnego

Linki nośne - linki łączące taśmy nośne z czaszą parasaila

Łódź parasailingowa - łódź motorowa posiadająca przestrzeń pasażerską i platformę startową, wyposażona w wyciągarko-ściągarkę. Starty i lądowania parasaila odbywają się na platformie

Parasail - urządzenie rekreacyjne służące do unoszenia i przemieszczania w przestrzeni powietrznej ludzi poprzez holowanie. Parasail wykonany jest z tkaniny o małej przepuszczalności powietrza lub nieprzepuszczalnej; podobny kształtem do spadochronu i dlatego często nazywany jest "spadochronem holowanym". W rzeczywistości jest to latawiec osobowy, którym steruje obsługa holownika

Parasailing - forma rekreacji polegająca na holowaniu w powietrzu parasaila nad wodą lub nad lądem przy użyciu holownika

Platforma startowa - mocowana na motorówce, umożliwiająca starty i lądowania parasaila przy zastosowaniu wyciągarko-ściągarki

Pływak - element podtrzymujący na powierzchni wody linę holowniczą lub inne elementy

Prędkość postępowa - jest to prędkość przemieszczania się do przodu, jaką uzyskuje parasail przy swobodnym opadaniu po uwolnieniu się od liny

Startowisko rozkładane - płachta z tkaniny przytwierdzona do ziemi za pomocą szpilek, służąca ochronie parasaila przed uszkodzeniami i zabrudzeniami

System 3-kółkowy - rodzaj połączenia wykonanego z taśmy i metalowych kółek, będący elementem konstrukcyjnym wyczepu

Taśmy nośne - taśmy, do których podczepiana jest uprząż wraz z pasażerem, łączące uprząż i trójkąt holowniczy z linkami nośnymi parasaila

Torba transportowa - torba wykonana z tkaniny wodoodpornej, mieszcząca w swym wnętrzu kompletny parasail. Służy do transportu i przechowywania kompletu parasaila

Trójkąt holowniczy - element wykonany z taśmy, zakończony pętlą, do której mocowana jest lina holownicza

Uprząż - siedzisko wykonane z taśm oraz tkaniny, przeznaczone dla pasażera parasaila

Wyciągarko-ściągarka - urządzenie służące do wyholowania parasaila na żądaną wysokość oraz przyciągnięcie go z powrotem na pokład łodzi

Wyczep - element łączący linę holowniczą z parasailem i holownikiem, służący do szybkiego rozłączania wymienionych połączeń